Σε μία από τις συνηθισμένες βόλτες στη γειτονιά μου, πέρασα έξω από τη γνωστότερη ίσως εκκλησία της Θεσσαλονίκης. Τον Άγιο Δημήτριο. Ήταν Κυριακή. Έτυχε την ώρα που περνάω να γίνεται το κήρυγμα, οπότε άκουσα τα εξής: «Οι γυναίκες και οι άνδρες πρέπει να μοιράζονται τα οικογενειακά βάρη και να ακούν ο ένας τις ανάγκες του άλλου». Πριν από αυτό είχε ξεκίνησε ο πρόλογος για τις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών (άλλα σχήματα για την εκκλησία/θρησκεία* δεν υπάρχουν εξάλλου) και εννοείται ότι ήμουν προκατειλημμένη. Ωστόσο, ομολογώ ότι εξεπλάγην ευχάριστα, όταν άκουσα τον πάτερ να μιλάει για ισότητα στον γάμο και στα οικογενειακά βάρη.
Λίγο παρακάτω ήταν ένα ετερόφυλο ζευγάρι γύρω στα 50-55. Άκουσα τον άνδρα να λέει: «Τι λέει αυτός; Να μας πατήσετε;». Ο τρόπος έκφρασης του κυρίου εμπεριείχε κωμικά στοιχεία. Ωστόσο, ανέδειξε ότι θεωρεί δεδομένο πως είναι ανώτερος από τη σύζυγο/σύντροφο/συμβία του. Ότι θεωρεί πως έχει την ευλογία της εκκλησίας, για να είναι ανώτερος στη σχέση του. Ότι η εκκλησία επικροτεί την ανωτερότητα των ανδρών σε βάρος των γυναικών. Ο πάτερ στον οποίον εξομολογείται, ο πάτερ από τον οποίον μεταλαμβάνει σώμα και αίμα Χριστού, ο πάτερ του οποίου το χέρι φιλάει, όταν παίρνει το αντίδωρο, έγινε ξαφνικά «αυτός».
Τι λέει αυτός; Η δε γυνή δεν πρέπει ίνα φοβήται τον άνδρα; Οι γυναίκες, όταν έχουν περίοδο, δεν απαγορεύεται να κοινωνούν, έστω και λόγω ευλάβειας, και όχι λόγω ακαθαρσίας (Πηδάλιο, σελ. 445-446); Τις σαράντα μέρες που ακολουθούν τη γέννηση ενός παιδιού, δεν απαγορεύεται η είσοδος στην εκκλησία και η κοινωνία στις γυναίκες; Οι γυναίκες δεν πρέπει να κάθονται ξεχωριστά από τους άνδρες, για να μην τους προκαλούν;
Τι λέει αυτός; Μήπως οι γυναίκες θα σταματήσουν να είναι απλές βοηθοί του άνδρα-Θεού και θα ζητήσουν προαγωγή και θα θέλουν να γίνονται και διακόνισσες; Μήπως θα θελήσουν να έχουν και πρόσβαση στον Άγιον Όρος;
Τι λέει αυτός; Μήπως θα αρχίσουν να φοράνε και παντελόνια; Και θα θέλουν και να ψηφίσουν; Και θα θέλουν να αποκτήσουν και αναπαραγωγικά δικαιώματα; Και θα διεκδικούν την παρουσία τους στον εξωτερικό χώρο με ασφάλεια, ακόμα και τα βράδια; Και μήπως η βία στο σπίτι θα σταματήσει να αποτελεί ιδιωτική υπόθεση; Και μήπως θα θέλουν να πληρώνονται για όμοια εργασία όσο και οι άνδρες; Και μήπως θα θέλουν να κατακτήσουν και ηγετικές θέσεις – θέσεις ευθύνης;
Μα, τι λέει αυτός; Τους κανόνες της εκκλησίας δεν τους ερμήνευσαν οι άνδρες, ώστε να είναι πάντα υπέρτεροι και προνομιούχοι;
*Ο λόγος γίνεται στο παρόν κείμενο για την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία.